2011. május 17., kedd

Ha akarom bodzavirág zselé, ha akarom bodzavirág szirup:)



Beindult nálunk a bodzaszezon. Rengeteg virág nyílik a környékünkön, és az erdőnek köszönhetően, még pár hét múlva is fogok tudni szedni, ugyanis ott sokkal később borul virágba a bodza.

Ilyen virágtenger közepén aztán én állandó késztetést érzek, hogy minél többet felhasználjak belőlük.

A bodzazselé elkészítésének gondolatát Napmátka ültette el bennem. Az Ő receptjéből kiindulva jutottam el végül eddig a receptig.

Sikeresen létrehoztam az univerzális bodzavirág zselét. Ugyanis túl sok folyadékkal dolgoztam és a zselém nem lett zselé, csak szirup. Viszont az az üveg, amit hűtőbe tettem, gyönyörűen bezselésedett.

Úgyhogy most enyém a választás joga, hogy eldöntsem zselét vagy szirupot szeretnék inkább.:)

Ha valaki esetleg bodzavirág szirupra vágyik (vagy csak biztosan szeretné tudni, milyen módon nem lesz zselé a zselé), annak leírom ide a receptet.

Bodzavirág szirup

Hozzávalók:
  • 20 db teljesen nyílott bodzavirágtányér
  • 10 dkg cukor
  • 1 citrom
  • 1 cs vaníliás cukor
  • 1 cs 2:1 dzsemfix /Haas/ 
  • 1 db alma
  • 1 l víz
 A bodzavirágokat levágjuk a vastagabb szárukról és lerázzuk őket, nagyon óvatosan le is öblíthetjük. Belepakoljuk egy edénybe és hozzákarikázzuk az alaposan megmosott citromot. Lefedjük és hűtőben hagyjuk egy éjszakát állni.

Szűrjük le. A virágokat tegyük egy lábasba és reszeljük rá a megpucolt almát, majd keverjük össze a dzsemfixel (én most a Haas-t használtam, máskor a Dr. Oetkert szoktam, mind a kettőnek más az elkészítési módja, kövessük a csomagon lévő utasítást).

Öntsük rá a vizet amiben a bodza ázott és forraljuk föl. Ha forr, keverjük el benne a cukrot és forraljuk 5 percen keresztül.
Szűrjük a levet teljesen tiszta, száraz üvegekbe és zárjuk le légmentesen. Száraz dunsztban hagyjuk kihűlni.

Így jön létre tehát a bodzavirág szirup.

Ha pedig zselét szeretnénk, akkor a következőképpen járjunk el:
(vagy egyszerűen tegyük hűtőbe a szirupot:))

Bodzavirág zselé

Hozzávalók:
  • 20 db teljesen kinyílt bodzavirágtányér
  • 15 dkg cukor
  • 1 db citrom
  • 1 cs vaníliás cukor
  • 1 cs Haas 2:1zselésítő(ezzel a fajtával sikerült ténylegesen zselét elérnem)
  • 1 db alma (a pektin tartalma miatt)
  • 7,5 dl víz
A bodzavirágokat levágjuk a vastagabb szárakról, lerázzuk, leöblítjük és belepakoljuk egy edénybe, a megsikált és felkarikázott citromokkal együtt. Lefedjük és egy éjszakára hűtőbe tesszük.
Másnap leszűrjük és a virágokat összekeverjük a dszemfixel és a megpucolt, lereszelt almával. Felöntjük a vízzel amiben a bodza ázott és felforraljuk. Ha forr, hozzáadjuk a cukrot és még öt percig forraljuk.

Még forrón, tisztára mosott és teljesen száraz üvegekbe szűrjük, lezárjuk és 5 percre fejre állítjuk. Ezután száraz dunsztban hagyjuk kihűlni.

Azt hiszem az elkövetkezendő időszak a bodzáról fog szólni a blogon, igen sok bodzás dolgot szeretnék még elkészíteni.

7 megjegyzés:

  1. Nagyon klassz recept. A hétvégén szeretnék én is szedni bodzavirágot:-)

    VálaszTörlés
  2. Nálunk még nem nyílik, de én is alig várom már. Lehet megpróbálom a zselét én is, eddig még nem hallottam róla, de lehet mézet is készítek a pitypangméz receptje alapján.

    VálaszTörlés
  3. Szia! Most találtam a blogodra, s már e bejegyzésed megfogott. Én sem ismertem eddig a zselé változatát a bodzaszörpnek, de szerintem hamarosan ki fogom próbálni. Köszi , hogy megosztottad. Várom a többi bodzás receptet is!

    VálaszTörlés
  4. Jó a zselé és a szirup is! Mindkettőt kipróbálom, mihelyt lesz elegendő bodza :)

    VálaszTörlés
  5. valami tartósítószer nem kell hozzá? így eláll?

    VálaszTörlés
  6. Gesztenye, köszönöm! Én már túl vagyok egy pár szedésen:)

    Kati!
    A méz hatalmas ötlet!!! A pitypangmézet én is nézegettem, csak addigra már nálunk elnyílt:( Ha megcsinálod, remélem megosztod velünk!

    Marika!
    Szeretettel köszöntelek Nálam!:) Köszönöm a kedves szavaidat, remélem sokszor jársz majd erre:)

    Bianka!
    Köszi, remek íze van!:)

    Eszter!
    A zselésítőben/dzsemfixben amivel készül van tartósítószer. Évek óta használom a dzsemfixet és még soha semmim nem romlott meg vele. Ha hűvös helyen tartod, biztosan eláll.

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...